BIP

Uwaga

Szkolny System Wspierania Zdolności Uczniów w SP 17 Katowice

„W każdym uczniu powinniśmy poszukiwać jego mocnych stron i wzmacniać je.”

 

talent

 

Wstęp

 

Zdolności ludzkie są bogactwem każdej społeczności, dlatego jednostki zdolne należy otaczać szczególną opieką od najmłodszych lat dla podtrzymania ich aktywności poznawczej, rozbudzania zainteresowań i postawy twórczej, wykorzystywania ich predyspozycji.

 

Szkoła Podstawowa Nr 17 im. Tadeusza Kościuszki w Katowicach zapewnia uczniom poczucie bezpieczeństwa, koncentruje się na uczniu, stosuje efektywne i ciekawe metody i formy pracy, zachęca do samodzielnego myślenia, motywuje do pracy, wspiera w osiąganiu sukcesu, rozwija się, zaspokaja nie tylko potrzeby poznawcze uczniów, lecz także emocjonalne i społeczne.

 

W celu usystematyzowania oddziaływań opracowany został Szkolny System Wspierania Zdolności Uczniów naszej szkoły, który pozwala odkrywać i rozwijać zainteresowania uczniów. Zadania ujęte w jego ramach zostały określone w sposób pozwalający dotrzeć do wszystkich uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnych cech, potrzeb, możliwości, zainteresowań i uzdolnień. Chcemy, aby każdy uczeń mógł rozwijać swoją osobowość, a atmosfera w szkole sprzyjała tym działaniom.

 

Cel główny:

 

Celem jest rozpoznawanie, rozbudzanie oraz rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i umiejętności wszystkich uczniów, tworzenie warunków osiągania sukcesów na miarę możliwości każdego z nich oraz promowanie ich na terenie szkoły i w środowisku lokalnym.

 

Cele szczegółowe:

  • pomaganie uczniom w odkryciu ich zainteresowań i uzdolnień
  • wdrażanie do efektywnych sposobów samodzielnego przyswajania wiedzy i umiejętności, dokonywania samooceny, planowania własnego rozwoju
  • zachęcanie uczniów do aktywności twórczej, niezależnego myślenia
  • rozwijanie zainteresowań oraz motywacji
  • kształtowanie osobowości uczniów
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości
  • przygotowanie uczniów do udziału w konkursach, zawodach sportowych
  • wspieranie inicjatyw społecznych podejmowanych przez uczniów
  • doskonalenie form współpracy z rodzicami w zakresie wspierania rozwoju uczniów
  • współdziałanie z instytucjami i organizacjami realizującymi zadania w zakresie pracy z uczniem zdolnym
  • promocja osiągnięć uczniów w szkole i środowisku lokalnym

Cechy ucznia zdolnego:

  • duża ciekawość poznawcza
  • naturalna potrzeba zdobywania wiedzy
  • znakomita pamięć
  • podzielna uwaga
  • poczucie humoru
  • rozległe zainteresowania
  • skłonność do perfekcjonizmu
  • samodzielność w zdobywaniu wielu umiejętności

Obszary uzdolnień:

  • artystyczny
  • humanistyczny
  • językowy
  • matematyczny
  • informatyczny
  • przyrodniczo – ekologiczny
  • sportowy
  • inne

Obszary podlegające wszechstronnemu rozpoznaniu w procesie identyfikacji:

  • czynniki osobowościowe
  • preferowany styl uczenia się
  • zainteresowania, predyspozycje, pasje
  • zdolności: rodzaje, poziomy
  • mocne strony, możliwości, potencjał
  • słabe strony, trudności, ograniczenia
  • motywacja, zaangażowanie w zadanie
  • potrzeby
  • warunki środowiskowe (rodzina, rówieśnicy), jakość komunikacji

W procesie identyfikacji ucznia zdolnego ważne jest spojrzenie holistyczne (całościowe). Im więcej nauczyciel wie o uczniu, im lepiej go zna, tym łatwiej rozpoznaje jego potrzeby i w większym stopniu potrafi na nie odpowiedzieć.

 

Metody identyfikacyjne – sposoby diagnozowania uzdolnień:

  • obserwacja ucznia – gromadzenie przez wychowawcę opinii i spostrzeżeń nauczycieli prowadzących zajęcia obowiązkowe i pozalekcyjne
  • wywiad z rodzicami na temat zainteresowań, uzdolnień i sukcesów osiąganych przez ucznia
  • analiza wytworów (prace plastyczne, techniczne, literackie, poetyckie, muzyczne, scenariusze teatralne, gry planszowe, teksty piosenek, itp.), dokumentów (wyniki testów, sprawdzianów), osiągnięć (sukcesy w konkursach szkolnych, międzyszkolnych, udział w zawodach sportowych, akcjach społecznych, działalność w fundacjach, samorządzie uczniowskim, zespołach tanecznych, itp.)
  • autonominacja – wywiad z uczniem na temat potrzeb wynikających z posiadanych przez niego uzdolnień
  • nominacja rówieśnicza – wywiad z grupą rówieśniczą na temat mocnych stron zdolnych kolegów

Sposoby realizacji systemu:

  • motywowanie i inspirowanie uczniów poprzez stosowanie różnych form i metod pracy, dostrzeganie i nagradzanie osiągnięć i sukcesów uczniów, stwarzanie okazji do aktywności twórczego działania
  • kontakty z instytucjami, dzięki którym uczeń będzie mógł rozwijać swoje zainteresowania
  • gromadzenie i uzupełnianie literatury z zakresu pracy z uczniem zdolnym
  • stwarzanie uczniom możliwości prezentacji swojej wiedzy i umiejętności w szkole i poza nią poprzez organizowanie konkursów
  • promowanie osiągnięć i sukcesów uczniów i nauczycieli
  • rekomendowanie dobrych praktyk w pracy z uczniem zdolnym – zakładka Odkrywamy Talenty na stronie internetowej szkoły
  • doskonalenie zawodowe nauczycieli – udział w warsztatach, szkoleniach, wykładach, konferencjach poświęconych problematyce pracy z uczniem zdolnym

Metody pracy z uczniem zdolnym:

  • metody problemowe i praktyczne
  • eksperymenty, doświadczenia
  • metoda projektów
  • techniki efektywnego uczenia się i zapamiętywania
  • techniki twórczego rozwiązywania problemów
  • techniki graficznego przedstawiania problemu
  • metody heurystyczne
  • proste mnemotechniki

Formy pracy z uczniem zdolnym:

Podczas pracy z uczniami zdolnymi ważne jest, aby od samego początku uczyć ich odpowiedzialności za własny rozwój oraz planowania i organizacji pracy.

Indywidualne

  • samodzielna praca ucznia nad zagadnieniami wykraczającymi poza podstawę programową, pogłębianie poznanych treści
  • prowadzenie przez ucznia fragmentów lekcji
  • indywidualizacja nauki – różnicowanie prac klasowych i domowych (swoboda w wyborze form, treści i zadań), prace długoterminowe
  • udział w spotkaniach z ludźmi sukcesu, pasjonatami
  • korzystanie z różnorodnej oferty placówek wspierających edukację
  • udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych
  • angażowanie do przygotowywania i udziału w wydarzeniach szkolnych i lokalnych

Grupowe

  • udział w zajęciach kół zainteresowań
  • realizacja projektów edukacyjnych
  • udział w wycieczkach, zawodach sportowych

Zadania nauczycieli w Szkolnym Systemie Wspierania Zdolności:

Zadania Dyrektora Szkoły:

  • zapewnianie optymalnych warunków pracy z uczniem zdolnym
  • wzbogacenie oferty zajęć pozalekcyjnych możliwie zgodnie z oczekiwaniami uczniów i rodziców
  • współpraca z rodzicami, środowiskiem i władzami lokalnymi oraz instytucjami wspomagającymi szkołę w działaniach skierowanych na wspieranie uzdolnień i zainteresowań
  • pozyskiwanie środków na podejmowane działania
  • promowanie nauczycieli podejmujących pracę z uczniem zdolnym osiągającym wyróżniające efekty swojego działania

Zadania Lidera Zdolności:

  • wspieranie nauczycieli w pracy z uczniami zdolnymi
  • współpraca z ośrodkiem rozwoju edukacji w zakresie działalności Szkoły Odkrywców Talentów
  • organizowanie Dnia Odkrywania Talentów
  • opracowanie, wdrożenie, modyfikowanie i ewaluacja Szkolnego Systemu Wspierania Zdolności Uczniów w szkole
  • propagowanie w społeczności szkolnej idei wspierania uzdolnień uczniów
  • stwarzanie atmosfery sprzyjającej rozwijaniu zdolności i uzdolnień
  • współpraca z instytucjami pozaszkolnymi działającymi na rzecz wspierania rozwoju uczniów zdolnych
  • informowanie nauczycieli, uczniów, rodziców/prawnych opiekunów o aktualnych działaniach szkoły i środowiska lokalnego w zakresie rozwijania zdolności – gazetka, zakładka Odkrywamy Talenty na stronie internetowej szkoły

Zadania wychowawcy:

  • gromadzenie informacji na temat zainteresowań i osiągnięć uczniów rozpoczynających naukę w szkole (teczka wychowawcy)
  • systematyczne zbieranie informacji o sukcesach szkolnych i pozaszkolnych uczniów (teczka wychowawcy)
  • zgłaszanie osobie odpowiedzialnej za dokumentowanie sukcesów uczniów informacji o osiągnięciach uczniów
  • współpraca z pedagogiem (w miarę rozpoznanych potrzeb objęcie tych uczniów pomocą psychologiczno – pedagogiczną)
  • współpraca z nauczycielami przedmiotu (w miarę rozpoznanych potrzeb zwoływanie spotkania zespołu nauczycieli uczących w danej klasie, omawianie sytuacji dydaktycznej oraz wychowawczej uczniów, analizowanie form pomocy uczniom zdolnym)
  • angażowanie rodziców do aktywnej współpracy w rozwijaniu uzdolnień uczniów, informowanie ich o ofercie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych i konkursach
  • promowanie talentów na forum klasy i w trakcie spotkań z rodzicami
  • wskazywanie pozaszkolnych miejsc pogłębiania wiedzy i rozwoju zainteresowań

Zadania nauczyciela przedmiotu:

  • rozwijanie zdolności wszystkich uczniów
  • rozpoznawanie uczniów szczególnie uzdolnionych
  • indywidualizowanie pracy z uczniem zdolnym na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych
  • przekazywanie informacji o sukcesach uczniów wychowawcy klasy
  • zgłaszanie osobie odpowiedzialnej za dokumentowanie sukcesów uczniów informacji o osiągnięciach przedmiotowych uczniów
  • udział w spotkaniach zespołu nauczycieli uczących w danej klasie, informowanie o osiągnięciach uczniów i zastosowanych formach wspierania rozwoju dydaktycznego
  • informowanie uczniów i wychowawcy o ofercie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych i konkursach
  • wspieranie i motywowanie uczniów do ciągłego rozwoju poprzez udział w konkurach
  • współpracowanie z instytucjami działającymi na rzecz edukacji

Zadania przewodniczącego zespołu przedmiotowego:

  • umieszczanie w sprawozdaniach z pracy zespołu przedmiotowego zbiorczych półrocznych zestawień wszystkich sukcesów odniesionych przez uczniów z przedmiotów danego zespołu

Zadania pedagoga szkolnego:

  • udział w diagnozowaniu uzdolnień uczniów
  • współpraca z wychowawcą i nauczycielami przedmiotu
  • udzielanie porad uczniom zdolnym w sferze emocjonalno – motywacyjnej
  • informowanie rodziców uczniów zdolnych o możliwościach dalszego kształcenia

Zadania bibliotekarza szkolnego:

  • gromadzenie i eksponowanie księgozbioru dotyczącego pracy z uczniem zdolnym
  • organizowanie oraz zachęcanie uczniów do udziału w konkursach i innych inicjatywach bibliotecznych
  • pomoc w przygotowaniu uczniów do konkursów szkolnych i pozaszkolnych (dobór literatury, innych materiałów)
  • współpraca z wychowawcą (przekazywanie informacji o sukcesach uczniów) i pedagogiem szkolnym

Zadania wychowawcy świetlicy:

  • zapewnienie warunków wszechstronnego rozwoju uczniów
  • organizowanie oraz zachęcanie uczniów do udziału w konkursach i innych inicjatywach świetlicy szkolnej
  • pomoc w przygotowaniu uczniów do konkursów szkolnych i pozaszkolnych
  • współpraca z wychowawcą (przekazywanie informacji o sukcesach uczniów) i pedagogiem szkolnym

Zadania uczniów:

  • uczestniczenie w zajęciach pozalekcyjnych z poczuciem odpowiedzialności za wyniki swojej pracy
  • udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz dążenie do osiągnięcia sukcesu
  • samodzielne pogłębianie wiedzy i umiejętności z wykorzystaniem różnych źródeł informacji
  • udzielanie pomocy koleżeńskiej uczniom z trudnościami w nauce

Zadania rodziców:

  • współpraca ze szkołą w celu podniesienia efektów kształcenia ucznia zdolnego
  • wymiana informacji na temat zainteresowań i uzdolnień dziecka

Oczekiwane efekty wdrożenia systemu:

  • uczniowie odnoszą sukcesy na szczeblu gminnym, rejonowym, wojewódzkim, ogólnopolskim w konkursach i zawodach sportowych
  • uczniowie wykazują postawy twórcze i większą samodzielność w rozwijaniu swoich zainteresowań i uzdolnień
  • wzrost zaangażowania nauczycieli w pracę z uczniem zdolnym
  • upowszechnienie osiągnięć uczniów

Promocja osiągnięć uczniów:

  • informowanie na bieżąco szkolnej społeczności o sukcesach ich kolegów i koleżanek na apelach szkolnych
  • publikowanie informacji o osiągnięciach uczniów na stronie internetowej szkoły, eksponowanie dyplomów w holu szkoły, zamieszczanie artykułów w prasie lokalnej
  • wpis do kroniki szkoły o osiągnięciach uczniów
  • list gratulacyjny do rodziców
  • występy laureatów przeglądów i konkursów na imprezach szkolnych i poza szkołą
  • organizowanie wystaw prac
  • wykorzystanie na lekcjach prac uczniów podczas realizacji zajęć
  • nagroda ufundowana przez Radę Rodziców
  • prezentacja w mediach
  • pochwała Dyrektora Szkoły

Ewaluacja systemu:

  • ankieta wśród uczniów i rodziców dotycząca oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia
  • wywiady z nauczycielami, uczniami, rodzicami
  • analiza wyników testów półrocznych i rocznych
  • analiza sprawdzianów zewnętrznych
  • analiza osiągnięć uczniów na szczeblu szkoły, miasta, regionu, kraju
  • analiza sprawozdań półrocznych i rocznych wychowawców

Bibliografia:

  • Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować?, Sopot 2010.
  • Fechner – Sędzicka I., Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej. Jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Poradnik ORE, Warszawa 2013

Opracowanie:

Lider Zdolności

mgr Ewelina Zbrońska - Langner




Powered by Joomla! by PB®. Designed by: joomla 1.6 templates web hosting Valid XHTML and CSS.