Poezja J. Kulmowej i W. Szymborskiej w klasie 5
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Z JĘZYKA POLSKIEGO
"POEZJA J. KULMOWEJ I W. SZYMBORSKIEJ W KLASIE 5"
2019/2020
Autor: mgr Hanna Wilk
Temat: Poezja Joanny Kulmowej i Wisławy Szymborskiej
Przedmiot: język polski
Rodzaj innowacji: metodyczna
Czas realizacji: II półrocze roku szkolnego 2019/2020
Wstęp:
Język jest tworem abstrakcyjnym. Jako system składający się ze zbioru słów i gramatyki pełni funkcję komunikatywną, umożliwia ludziom porozumiewanie się ze sobą. Porozumienie to następuje dzięki tekstom tworzonym przez konkretną osobę do konkretnego odbiorcy. Każdy komunikat przekazuje określoną intencję i ma odnieść określony skutek.
Analiza i interpretacja tekstu poetyckiego jest jednym z kluczowych wymagań Podstawy Programowej. Prawie na każdym sprawdzianie znajduje się utwór poetycki, do którego zapisane są polecenia do wykonania, tzn. praca z tekstem. Nauczyciel na lekcji języka polskiego często pyta zespół klasowy o podmiot liryczny, bohatera lirycznego, obrazy poetyckie i środki stylistyczne. Uczniowie mimo częstych ćwiczeń związanych z interpretacją i analizą poezji mają problem z zastosowaniem poprawnego słownictwa czy określenia odpowiedniego środka poetyckiego w utworze.
Adresaci innowacji pedagogicznej i jej zakres:
Podjęte działania są adresowane do uczniów klasy V b i VI a Szkoły Podstawowej
nr 17 im. T. Kościuszki w Katowicach. Działania będę realizowane podczas lekcji języka polskiego (raz w tygodniu) oraz na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego.
Innowacja obejmować będzie metody i formy pracy z uczniami podczas lekcji języka polskiego. Nauczyciel będzie je tak dobierał, aby były one najbardziej korzystne dla młodych odbiorców. Zostanie zwiększona ilość ćwiczeń językowych z zakresu poetyki, interaktywne zadania będą wymagały od uczniów kreatywnego podejścia do zadania.
Cele innowacji
Cel główny:
-
szerzenie idei analizy i interpretacji tekstów poetyckich u uczniów;
Cele szczegółowe:
-
rozbudzanie zainteresowania uczniów językiem polskim,
-
rozwijanie zasobu słownictwa uczniów,
-
kształcenie umiejętności poprawnego mówienia i pisania w języku ojczystym,
-
doskonalenie umiejętności rozumienia dosłownych i przenośnych znaczeń,
-
rozpoznawanie w utworach poetyckich porównania, anafory, epifory, apostrofy, epitetu, uosobienia, ożywienia, zdrobnienia, wyrazu dźwiękonaśladowczego,
-
bliższe poznanie życiorysu Joanny Kulmowej i Wisławy Szymborskiej,
-
częstsze obcowanie z poezją,
-
ćwiczenie się w interpretacji i analizie poetyckiej,
-
odnajdywanie kontekstów w utworach obu autorek,
-
niwelowanie błędów językowych.
Treści:
Innowacja obejmie treści przewidziane w podstawie programowej wraz z ich rozszerzeniem. To znaczy oprócz tekstów w podręczniku uczniowie poznają inne utwory cenionych poetek.
Utwory Wisławy Szymborskiej realizowane na lekcjach:
Kot w pustym mieszkaniu, Odzież, Pierwsza fotografia Hitlera, Pogrzeb,
Terrorysta, on patrzy, Mała dziewczynka ściąga obrus, Niektórzy lubią poezję.
Utwory Joanny Kulmowej realizowane na lekcjach z tomu
Marzenia, Zasypianie nogi, Przepis na mazurek, List do Andersena, Myśliciel, Mamy mamę,
Wół, Po co jest teatr?, Co to jest radość?, Kwitną gawrony.
Metody i formy pracy:
Do realizacji innowacji zostaną głównie wykorzystane metody zajęć praktycznych oraz aktywizujące w tym:
-
zabawy edukacyjne z wykorzystaniem gamifikacji: kalambury, krzyżówki, quizy
-
projekty edukacyjne w formie grupowej
-
drama
-
dyskusja
-
zabawy językowe z wykorzystaniem tablicy interaktywnej