Razem w przedsiębiorczość
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„RAZEM W PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ”
Autor innowacji:
mgr Ewelina Zbrońska – Langner
Zakres innowacji:
Adresatem są uczniowie klasy 8b w roku szkolnym 2019/2020. Innowacja będzie realizowana na zajęciach rozwijających zainteresowania i umiejętności „Koło inicjatywności i przedsiębiorczości”.
Motywacje wprowadzenia:
Inspiracją do napisania poniższej innowacji stał się jeden z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020, a mianowicie rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów.
Dzięki wyposażeniu uczniów w wiedzę ekonomiczną i finansową kształtuje się ich umiejętności elastycznego zachowania na rynku pracy i zarządzania oraz rozwija cechy przywódcze. W procesie kształcenia niezmiernie ważne jest kształtowanie u uczniów szacunku do wartości będących fundamentem gospodarki rynkowej i społecznie odpowiedzialnego biznesu, a także postaw etycznych i gotowości do ich przestrzegania w życiu zawodowym oraz społecznym.
Cel główny:
Głównym celem jest przygotowanie uczniów do planowania swojej przyszłości oraz do aktywności zawodowej w charakterze pracowników najemnych lub osób prowadzących własną działalność gospodarczą. Zajęcia powinny zatem wspierać uczniów w samorozwoju oraz chęci inwestowania w siebie i uczenia się przez całe życie w sytuacji dynamicznie zmieniających się warunków otoczenia i rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
Jego założeniem jest kształcenie umiejętności praktycznych, przydatnych w życiu codziennym, stosowania wiedzy w praktyce oraz pobudzania uczniów do aktywności oraz samodzielnego i kreatywnego myślenia.
Osiąganie założonych celów:
Innowację zaplanowano na 33 tygodnie. Proponuje się, aby na zajęciach Koła inicjatywności i przedsiębiorczości stosować różnorodne metody samodzielnego zdobywania wiedzy poprzez przyswajanie, odkrywanie i działanie oraz różnorodne formy organizacyjne pracy uczniów (pracę grupową, indywidualną, zbiorową). Sugeruje się również, by proces kształcenia uczniów był ciągiem wzajemnie przenikających się czynności poznawczych i praktycznych, przyjmujących formę różnorodnych zadań.
Ewaluacja innowacji:
Zajęcia rozwijające zainteresowania i umiejętności są zajęciami, z których uczniowie nie zdobywają ocen. Najlepszym miernikiem przy ocenie programu będzie uczestnictwo, zainteresowanie i zadowolenie uczniów.
Bibliografia:
Program nauczania podstaw przedsiębiorczości dla liceum ogólnokształcącego i technikum – Krok w przedsiębiorczość, Marek Niesłuchowski, Nowa Era, Warszawa 2019
Podsumowanie innowacji:
W roku szkolnym 2019/2020 na Zajęciach Rozwijających Umiejętności i Zainteresowania „Koło inicjatywności i przedsiębiorczości” w klasie 8b realizowano innowację pedagogiczną pt. Razem w przedsiębiorczość. Inspiracją do napisania poniższej innowacji stał się jeden z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020, a mianowicie rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów. Głównym celem było przygotowanie uczniów do planowania swojej przyszłości oraz do aktywności zawodowej w charakterze pracowników najemnych lub osób prowadzących własną działalność gospodarczą. Zajęcia wspierały uczniów w samorozwoju oraz chęci inwestowania w siebie i uczenia się przez całe życie w sytuacji dynamicznie zmieniających się warunkach otoczenia i rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
Innowację zrealizowano na 34 godzinach lekcyjnych. Na zajęciach stosowano różnorodne metody samodzielnego zdobywania wiedzy poprzez przyswajanie, odkrywanie i działanie oraz różnorodne formy organizacyjne pracy uczniów (pracę grupową, indywidualną, zbiorową). Proces kształcenia uczniów był ciągiem wzajemnie przenikających się czynności poznawczych i praktycznych, przyjmujących formę różnorodnych zadań.
Zajęcia rozwijające zainteresowania i umiejętności były zajęciami, z których uczniowie nie zdobywali ocen.