Innowacja pedagogiczna – „Polska to taka kraina, która się w sercu zaczyna”
INNOWACJA PEDAGOGICZNA – „Polska to taka kraina, która się w sercu zaczyna”
Świat – dziś tak bardzo kosmopolityczny, nie zwraca już uwagi na podstawowe aspekty przynależności każdego człowieka do osobnej kultury. Niniejsza innowacja pedagogiczna posłuży kształtowaniu postawy przywiązania do kraju, wprowadzeniu dziecka w świat nie tylko wartości uniwersalnych, ale naszych - polskich.
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie zawsze pełniło bardzo ważną rolę w polskim szkolnictwie. Założeniem tego projektu jest ukształtowanie w uczniach postawy przywiązania do ziemi ojczystej oraz kultury narodowej. W natłoku informacji będą potrafili identyfikować się jako Polak i Polka oraz będą z tego dumni. Kształtowanie postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej, co nie przeczy idei szacunku do wszystkich innych kultur. Przygotowujemy przecież dzieci do życia w naszym społeczeństwie.
Patriotyzm wyraża się w przywiązaniu nie tylko do swej Ojczyzny, ale i ziemi rodzinnej, obyczajów, kultury narodowej, a także w szacunku dla ludzi, którzy ją tworzyli. Kształtowanie tych postawy należałoby wobec tego rozpocząć od najbliższego, dobrze znanego uczniowi otoczenia, czyli rodziny, dzielnicy i miasta. Problematykę patriotyczną przybliżają dziecku pewne wizualne symbole i znaki. Do symboliki narodowej zaliczamy: godło, barwy państwowe, herby miast, sztandary. Symbole miasta również są ważne, a tak często o nich zapominamy. Realizując innowację, należy zwrócić uwagę na szacunek względem tych symboli.
Wychowanie patriotyczne należy łączyć z treściami z innych dziedzin życia mając na uwadze harmonijny rozwój różnych sfer osobowości dziecka. Innowacja jest zatem zgodna z aktualną podstawą programową. Zakłada uatrakcyjnienie programu szkoły, wykorzystanie twórczego potencjału uczniów, rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury narodowej, umożliwia kreatywne uczestnictwo w wydarzeniach kulturowych i politycznych, co kształtuje więzi z krajem ojczystym.
Rodzaj innowacji: innowacja metodyczno – programowa
Plan przebiegu innowacji:
„Mała, malutka ojczyzna” – listopad:
a) Moja rodzina, Wełnowiec.
b) Ja – mały Katowiczanin – symbole Katowice
Tradycje – grudzień:
a) Polskie obrzędy bożonarodzeniowe.
Polska historia – styczeń:
a) Kultura Śląska.
b) Kultura polska dawniej i dziś.
Etnografia – luty:
a) Folklor północy kraju.
b) Folklor południa kraju.
Obrzędowość – marzec:
a) Polskie obrzędy wielkanocne
Polak – kto to? – kwiecień:
a) Symbole i tańce narodowe.
b) Polska na tle innych kultur.
Opis innowacji:
Zajęcia będą się odbywały w klasach: II b, III a i III b raz na dwa tygodnie oraz w grupie świetlicowej. Działania mają na celu rozbudzić zainteresowanie uczniów polskością i bogactwem kultury narodowej. Będą one skupiały się na pracy samodzielnej uczniów pod czujnym okiem nauczycieli.
Uczniowie zapoznają się z materiałem filmowym lub muzycznym – omówią go wspólnie z nauczycielem a następnie stworzą pracę plastyczną lub techniczną zainspirowaną tematem. Ich efekty zostaną zaprezentowane na stronie internetowej szkoły oraz w klasach jako wystawa. Cykl działań zakończy podsumowanie innowacji poprzez nakręcenia wspólnego filmu – „JA - POLAK”. Uczniowie pokażą kolegom z innych klas czego się nauczyli w czasie trwania projektu i czym dla nich jest polskość.
Cel główny innowacji:
Głównym celem innowacji „Polska to taka kraina, która się w sercu zaczyna” było pobudzenie wśród dzieci miłości i przywiązania do ziemi ojczystej oraz kształtowanie postaw patriotycznych.
Cele szczegółowe:
- Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną;
- Zapoznanie z najbliższą okolicą;
- Zapoznanie z kulturą regionu macierzystego – Śląska;
- Budzenie poczucia przynależności narodowej;
- Wpajanie szacunku dla symboli narodowych;
- Nauka hymnu państwowego;
- Umiejętność wyróżniania elementów kultury polskiej na tle innych kultur;
- Przybliżanie przeszłości narodu;
- Tańce narodowe;
- Zapoznanie ze świętami oraz związanymi z nimi polskimi tradycjami i obrzędami;
- Przybliżenie dorobku kulturowego;
- Wykorzystanie naturalnej ciekawości świata dla rozwijania trwałych zainteresowań kulturą narodową;
- Kształtowanie umiejętności samodzielnego dochodzenia do wiedzy;
- Stymulowanie logicznego i kreatywnego myślenia;
- Wyrabianie umiejętności koncentracji;
- Formowanie postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji;
- Wypracowanie szacunku do porządku i do pracy swojej i innych.
Planowany czas realizacji:
Od listopada 2020 do kwietnia 2021.
autorzy:
mgr Grażyna Marciniak
mgr Aleksandra Wasilewska
mgr Iwona Rechowicz
Aleksandra Złomek
ZAPRASZAMY NA BLOGA ---> POLSKA W SERCU SIĘ ZACZYNA