Innowacja " Zajęcia z edukacji teatralnej dla klas 4-8"
Rodzaj innowacji: Innowacja metodyczna. Realizator : Alicja Baranowska
Termin wdrożenia: Od października 2020r. do czerwca 2021r.
Adresaci innowacji: Uczniowie szkoły podstawowej, klasy IV-VIII
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją: język polski, godzina wychowawcza, etyka
Opis innowacji.
Niniejsza innowacja posłuży kształtowaniu postawy przywiązania do ojczyzny i wprowadzeniu uczniów w świat wartości uniwersalnych poprzez zajęcia teatralne. Pracując z młodzieżą jako nauczyciel języka polskiego, często poruszam temat patriotyzmu również tego lokalnego i współczesnego. Nasz szacunek i przywiązanie do tzw. małej ojczyzny wyraża się najczęściej właśnie przez lokalny patriotyzm.
Jako nauczyciel języka polskiego staram się angażować swoich uczniów w projekty promujące ojczyznę. Działania innowacyjne mają na celu systematyczne przypominanie czym jest polskość, kultura i tradycja naszego kraju. Chciałam to zrobić przy pomocy zajęć teatralnych realizowanych w czasie lekcji języka polskiego, etyki czy godziny wychowawczej.
Cel główny innowacji:
Głównym celem innowacji będzie pobudzanie uczniów do działań rozwijających zdolności aktorskie , recytatorskie, plastyczne, muzyczne i taneczne. Uczniowie będą pracowali z tworzywem literackim jakim jest scenariusz lub materiał przeznaczony do recytacji. Podczas zajęć będziemy ćwiczyć sprawność poprawnego wypowiadania się uczniów i recytacji tekstów: właściwej wymowy, modulacji głosu, doboru jego siły, pauzowania, intonacji i poprawnego akcentowania wyrazowego i zdaniowego. W trakcie zajęć uczniowie będą rozwijali umiejętności prezentacji na scenie i wyrażania uczuć i stanów emocjonalnych poprzez gesty, ruch, mowę ciała i mimikę. Zajęcia z edukacji teatralnej w czasie wybranych lekcji będą formą promocji szkoły w środowisku lokalnym.
Tematyka zajęć będzie związana w głównej mierze ze świętami patriotycznymi obchodzonymi w Polsce i tradycjami. Będą też zagadnienia związane z lekturą szkolną.
Cele szczegółowe innowacji :
• Budzenie poczucia przynależności narodowej,
• Wpajanie szacunku do symboli narodowych,
• Nauka hymnu państwowego,
• Zapoznanie ze świętami oraz związanymi z nimi tradycjami i obrzędami,
• Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
Formy pracy:
Zajęcia prowadzone będą w ramach zajęć z języka polskiego, etyki i godziny wychowawczej. Zostaną włączone w proces dydaktyczno- wychowawczy, stanowiąc jego wsparcie i uatrakcyjnienie.
Środki dydaktyczne:
• Karty pracy,
• Materiały rzeczowe przygotowane przez nauczyciela,
• Scenariusze zajęć , inscenizacji i przedstawień szkolnych.
• Internet, platforma Teams.
Sposoby oceny:
Uczniowie będą podlegali ocenie słownej stymulującej, motywującej do pracy własnej na zajęciach. Nauczyciel za udział uczniów w przedstawieniu będzie wpisywał oceny za aktywność do dziennika elektronicznego. Nagradzana też będzie postawa ucznia poprzez pochwały z zachowania. Nauczyciel będzie wspierał zadania dzieci, nadzorował je pod względem bezpieczeństwa i poprawności.
Oczekiwane efekty:
• Uczniowie potrafią przybliżyć najważniejsze wydarzenia z historii Polski,
• Uczniowie wiedzą jakie tradycje i obrzędy świąteczne są polskie,
• Uczniowie podejmują działania- są otwarci na inność,
• Uczniowie mają naturalną ciekawość świata dla rozwijania trwałych zainteresowań kulturą narodową.
Ewaluacja:
Osiągnięcia uczniów kontrolowane będą przede wszystkim w aspekcie praktycznym poprzez prowadzenie na bieżąco rozmów po skończonych zajęciach. Taka bieżąca ewaluacja jest refleksją nad własną pracą i w razie potrzeby da możliwość dokonania niezbędnych zmian. Praca uczniów podczas zajęć będzie dokumentowana w formie zdjęć oraz wytworów plastyczno- technicznych, a następnie prezentowana na stronie internetowej szkoły.
Innowacja metodyczna została podzielona na moduły. Poniżej przedstawiono krótki opis poszczególnych cześć innowacji.
Krótki opis innowacji:
W oparciu o lekturę Dziady cz. II Adama Mickiewicza , udział biorą uczniowie klasy VII a .
Aby wzbudzić w uczniach radość i przyjemność w czytaniu książek, przedsięwzięcie zostało oparte o działania teatralne, które uatrakcyjnią opracowywanie lektur. W opracowaniu lektury Dziady cz. II będziemy posiłkowali się działaniami teatralnymi ( odgrywanie scenek, wcielanie się w postacie bohaterów). Dzięki takiemu podejściu opracowania lektur, uczniowie inaczej będą patrzyli na książkę, będą kojarzyli ją z czymś ciekawym, będą inaczej odbierali otaczającą rzeczywistość.
Przewidywane efekty:
Wdrożenie innowacji spowoduje:
-rozwijanie wyobraźni;
- ubogacenie słownictwa uczniów;
- wzbudzenie chęci do czytania książek;
- rozwijanie kreatywności;
- kształtowanie umiejętności teatralnych;
- łatwość i swobodę w wyrażaniu siebie;
Krótki opis innowacji :
W oparciu o tradycje związane z Wielkanocą: udział biorą uczniowie klas: IV, VI, VII.
Teatr szkolny to element pracy dydaktyczno – wychowawczej , umożliwiający wspieranie podstawy programowej przy bardzo zróżnicowanym poziomie uczniów. Praca oparta na ćwiczeniach dramowych pozwoli odkrywać dzieci uzdolnione i chętne do zabawy w teatr oraz stymulować aktywność pojedynczego dziecka poprzez wzmacnianie w nim poczucia własnej wartości. Innowacja przybliży uczniom tematykę religijną przez scenki rodzajowe, monodram, przedstawienia teatralne. Innowacja umożliwi dzieciom przeżywanie wybranych chwil z życia Chrystusa, Matki Bożej i innych świętych. Zachęci uczniów do głębszego poznania i kultywowania tradycji religijnych.
Przewidywane efekty:
Dzięki udziałowi w innowacji dzieci bliżej poznają i zrozumieją wybrane treści z Pisma Świętego , głębiej poznają tradycję i zwyczaje religijne, zbudują poczucie własnej wartości oraz odpowiedzialności za powierzone zadania, ukształtują swoją wyobraźnię. Przedstawienia przygotowane przez zespół teatralny zostaną wystawione w szkole .
Krótki opis innowacji :
W oparciu o organizację w szkole Dnia Talentów: udział biorą uczniowie klas VI na zajęciach etyki.
Będą rozwijane zdolności aktorskie wśród uczniów młodszych jak i starszych, w ramach zadania – Uczestnictwo w kulturze. Uczniowie przedstawią Bajkę o Czerwonym Kapturku.
Dzięki innowacyjnemu opracowaniu bajki , uczniowie inaczej będą patrzyli na książkę, będą kojarzyli ją z czymś ciekawym, będą inaczej odbierali otaczającą rzeczywistość.
Przewidywane efekty:
Wdrożenie innowacji spowoduje:
- uwrażliwienie na czytanie poezji i jej rozumienie;
- pogłębianie wiedzy i umiejętności językowych związanych z liryką;
- wyćwiczenie prezentowania swoich umiejętności oraz emocji;
- umiejętność współpracy w grupie.
Krótki opis innowacji : Udział biorą uczniowie klasy IV a w ramach zajęć z wychowawcą.
W oparciu o lekcje o tematyce patriotycznej i obywatelskiej:
Będą rozwijane zdolności aktorskie wśród uczniów o tematyce patriotycznej i obywatelskiej.
Realizowane będą przedstawienia z okazji :
-Dnia Edukacji Narodowej,
Narodowego Święta Niepodległości,
- Konstytucji Trzeciego Maja.
Przewidywane efekty:
Wdrożenie innowacji spowoduje:
- aktywne uczestnictwo w imprezach organizowanych na terenie szkoły,
- przybliżenie uczniom ważnych wydarzeń historycznych dotyczących naszej ojczyzny,
-rozwijanie wyobraźni;
- ubogacenie słownictwa uczniów;
- rozwijanie kreatywności;
- kształtowanie umiejętności teatralnych;
- łatwość i swobodę w wyrażaniu siebie;