Innowacja "Z lekturami za pan brat"
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 17 im. Tadeusza Kościuszki w Katowicach
Autor: mgr Hanna Wilk
Temat: Z lekturami za pan brat
Przedmiot: Zajęcia Rozwijające Zainteresowania i Umiejętności
Rodzaj innowacji: metodyczna
Realizator: Hanna Wilk
Czas realizacji: cały rok szkolny 2021/2022 (po jednym półroczu w klasie 8a i 8d)
Wstęp:
„Symbol” to według Słownika terminów literackich „motyw” lub zespół pojęć czy obrazów, które oprócz znaczenia dosłownego posiadają także to przenośne.
W zasadzie w każdej lekturze można się poruszać po świecie symboli literackich, gdyż charakterystyczna dla symbolu jest wieloznaczność i tajemniczość.
Analiza i interpretacja tekstu poetyckiego oraz literackiego jest jednym z kluczowych wymagań Podstawy Programowej, a także Egzaminu Ósmoklasisty. Jeśli nie zna się treści lektur, można mieć trudności z interpretacją symboli w nich zawartych. Prawie na każdym sprawdzianie znajduje się utwór poetycki lub prozatorski, do którego zapisane są polecenia do wykonania, tzn. praca z tekstem.
Adresaci innowacji pedagogicznej i jej zakres:
Podjęte działania są adresowane do uczniów klasy VIII a i d Szkoły Podstawowej
nr 17 im. T. Kościuszki w Katowicach. Działania będę realizowane podczas ZRZIU (raz w tygodniu).
Innowacja obejmować będzie metody i formy pracy z uczniami podczas Zajęć Rozwijających Zainteresowania i Umiejętności. Nauczyciel będzie je tak dobierał, aby były one najbardziej korzystne dla młodych odbiorców.
Cele innowacji
Cel główny:
- Podejmowanie wszelkich działań, które przyczyniają się do zwiększania poziomu wiedzy z języka polskiego, by jak najlepiej napisać Egzamin Ósmoklasisty;
Cele szczegółowe:
- omawianie elementów świata przedstawionego;
- rozpoznawanie i nazywanie rodzajów i gatunków literackich;
- wyszukiwanie środków stylistycznych;
- charakterystyka podmiotu lirycznego, bohatera i narratora;
- rozumienie swoistości tekstów kultury przynależnych do: literatury, filmu;
- tworzenie spójnej wypowiedzi;
- kształtowanie umiejętności prezentowania się na forum klasy;
- rozwijanie wyobraźni u uczniów;
- pobudzanie zdolności i możliwości twórczych;
- wskazywanie „mocnych stron” klasy oraz poszczególnych uczestników zajęć;
- rozwijanie spostrzegawczości i wrażliwości.
Treści:
Innowacja obejmie treści przewidziane w podstawie programowej wraz z ich rozszerzeniem.
Symbolika „kota” w literaturze i poezji. |
Wcielamy się w bohaterów lektur. |
„Zemsta” i „śmierć” - wyszukiwanie symboli w lekturach. |
W baśniowym świecie - czytanie ze zrozumieniem utworu poetyckiego. |
Symbolika „szczęścia” w literaturze i poezji. |
„Dom” jako znaczenie ojczyzny, arkadii i struktury społecznej. |
Tworzymy Lapbooki. |
Flora i fauna w tekstach literackich i poetyckich. |
Postać kobiety na przestrzeni epok. |
Fraszki, Treny, Pieśni – Jan Kochanowski. |
Uwaga – egzamin! Ćwiczymy testując się. |
Kalambury o lekturach. |
Metody i formy pracy:
Do realizacji innowacji zostaną głównie wykorzystane metody zajęć praktycznych oraz aktywizujące w tym:
- zabawy edukacyjne z wykorzystaniem gamifikacji: kalambury, krzyżówki, quizy
- projekty edukacyjne w formie grupowej
- drama
- dyskusja
- zabawy językowe z wykorzystaniem tablicy interaktywnej
Oczekiwane rezultaty:
Efektem realizowanej innowacji powinien być wzrost świadomości językowej uczniów w zakresie posługiwania się symbolami. Uczniowie częściej będą analizowali i interpretowali utwory poetyckie i prozatorskie. Dzięki tym lekcjom znacznie poprawniejsze stanie się odczytywanie i analizowanie środków poetyckich. Dla uczniów nie będzie to tylko lekcja językowo-poetycka, ale także sięgnięcie do ich wyobraźni, by metodą dedukcji doszli do tego, w jaki sposób potrafią zrozumieć to, co autorka miała na myśli.
Ewaluacja:
Bieżąca praca uczniów będzie przez nauczyciela obserwowana i analizowana, szczególnie w ramach zeszłorocznych Egzaminów Ósmoklasisty i pracy ucznia na lekcji, w tym metodą projektu. Pod koniec innowacji zostanie przeprowadzona ankieta wśród uczniów.