INNOWACJA PEDAGOGICZNA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
TEMAT: Guide to English-speaking countries - innowacja pedagogiczna z języka angielskiego nt. tradycji i kultury krajów anglojęzycznych.
AUTOR I REALIZATOR: mgr Joanna Komarnicka
OKRES REALIZACJI: rok szkolny 2021/2022
MIEJSCE INNOWACJI: Szkoła Podstawowa nr 17 im. Tadeusza Kościuszki w Katowicach
ADRESAT INNOWACJI: klasa VIII A
RODZAJ INNOWACJI: metodyczna
ZAKRES INNOWACJI:
Guide to English-speaking countries - innowacja pedagogiczna z języka angielskiego nt. tradycji i kultury krajów anglojęzycznych skierowana jest do uczniów klasy VIII A Szkoły Podstawowej nr 17 im. Tadeusza Kościuszki w Katowicach.
Proponowana innowacja ma na celu zainteresować i zmotywować uczniów do nauki języka angielskiego, a także poszerzyć wiedzę uczniów o zagadnienia kulturoznawcze krajów anglojęzycznych. Ponadto uczniowie będą mieli możliwość rozwijania swoich zainteresowań dzięki atrakcyjnym metodom aktywizującym oraz technikom multimedialnym. Innowacja przewiduje tworzenie przez uczniów projektów, prezentacji i filmów.
CELE INNOWACJI:
Cele ogólne:
- rozwijanie zainteresowań uczniów językiem angielskim;
- kształtowanie postawy tolerancji i otwartości na inne kultury;
- rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji;
- rozwijanie kompetencji językowych szczególnie jeżeli chodzi o umiejętność mówienia, słuchania i czytania w języku angielskim;
- przygotowanie uczniów do konkursów językowych organizowanych w szkole i poza nią, w tym również o tematyce kulturowej;
- rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości językowe;
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
- podnoszenie motywacji do nauki języka angielskiego;
- kształtowanie kreatywności u uczniów;
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka.
Cele szczegółowe:
- uczeń posiada wiedzę o tradycjach, kulturze, literaturze i historii krajów anglojęzycznych;
- potrafi korzystać z różnorodnych narzędzi TIK w celu poszerzania swojej wiedzy o języku angielskim, przygotowywania prezentacji, tworzenia różnorodnych materiałów i pomocy dydaktycznych;
- korzysta z różnych źródeł informacji w języku obcym (np. z encyklopedii, słowników, broszur, gazet, mediów, Internetu) oraz dokonuje selekcji zdobytych informacji;
- potrafi współdziałać w grupie;
- rozumie teksty czytane o różnorodnej tematyce, potrafi wyszukać konkretne informacje w tekście czytanym;
- posiada umiejętność poprawnej wymowy;
- ma bogate słownictwo, którego zakres umożliwia mu prowadzenie rozmowy na różne tematy, w tym kulturowe osadzone w realiach życia codziennego mieszkańców krajów anglojęzycznych;
- posiada swobodę rozumienia wypowiedzi w języku angielskim, potrafi wyszukać konkretne informacje w tekście słuchanym oraz rozumie kontekst wypowiedzi;
- osiąga poziom skutecznej komunikacji w języku angielskim w mowie i piśmie;
- łatwiej rozumie wypowiedzi w języku angielskim, dzięki filmom i prezentacjom w języku angielskim.
METODY, TECHNIKI I FORMY PRACY:
Istotnym celem niniejszej innowacji jest szerzenie idei otwartości na inne kultury, kształtowanie postawy tolerancji dla odmienności innych kultur i tradycji, wypracowanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie z wykorzystywaniem technologii informatycznych do tworzenia prezentacji w języku angielskim. Co więcej innowacja ta, ma zmotywować uczniów do kreatywności, doskonalenia własnych umiejętności oraz kształtowania umiejętności swobodnego posługiwania się językiem angielskim. Aby w jak najlepszym stopniu zrealizować cele innowacji, stosowane będą różnorodne metody, techniki i formy pracy.
W ramach innowacji, uczniowie będą pracować w zespołach metodą projektu. Produktem finalnym będzie stworzenie cyfrowych albumów opartych na przygotowanych wcześniej prezentacjach i zaprezentowanie ich w klasie.
OCZEKIWANE EFEKTY:
- wzrost świadomości międzykulturowej,
- umiejętność nawiązania swobodnego kontaktu interpersonalnego,
- łatwość w rozumieniu filmów w języku angielskim,
- wykształcenie umiejętności współdziałania w grupie,
- posługiwanie się bogatym słownictwem,
- umiejętność czytania ze zrozumieniem w języku obcym, rozumienia ze słuchu, pisania i mówienia.
EWALUACJA:
Ewaluacji podlegać będą:
- stopień realizacji programu innowacyjnego
- efektywność metod, technik i form pracy na zajęciach
- atrakcyjność programu dla uczniów
- użyteczność programu dla jego uczestników
Narzędzia służące do przeprowadzenia ewaluacji:
- obserwacja pracy uczniów, ich zaangażowanie i poziom zainteresowania
- rozmowy z uczniami
- ankieta skierowana do uczniów