INNOWACJA PEDAGOGICZNA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO - Using ICT
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
TEMAT: Using ICT in English lesson – Korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych na lekcji języka angielskiego.
AUTOR I REALIZATOR: mgr Anna Komarnicka
OKRES REALIZACJI: rok szkolny 2021/2022
MIEJSCE INNOWACJI: Szkoła Podstawowa nr 17 im. Tadeusza Kościuszki w Katowicach
ADRESAT INNOWACJI: klasa VIII D
RODZAJ INNOWACJI: metodyczna
ZAKRES INNOWACJI:
Innowacja pedagogiczna pt. Using ICT in English lesson – Korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych na lekcji języka angielskiego skierowana jest do uczniów klasy VIII D Szkoły Podstawowej nr 17 im. Tadeusza Kościuszki w Katowicach.
Proponowana innowacja ma na celu zainteresować i zmotywować uczniów do nauki języka angielskiego, który we współczesnym świecie jest szansą na lepszą przyszłość i daje wiele różnych możliwości. Aby osiągnąć ten cel, niezbędne jest uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka obcego w szkole a dzięki atrakcyjnej formie zajęć i różnorodnych metodach i formach pracy uczniowie będą rozwijać swoje kompetencje kluczowe w tym cyfrowe i językowe. Ponieważ dzieci i młodzież są głównie zainteresowani technologią i narzędziami ICT stąd też powstała inspiracja do niniejszej innowacji. Pozwoli ona łatwiej i szybciej uczyć się uczniom języka obcego poprzez połączenie nauki języka angielskiego z wykorzystaniem technik informacyjnych, czyli komputera, tablicy interaktywnej oraz Internetu.
CELE INNOWACJI:
Cele ogólne:
Celem głównym innowacji jest motywowanie uczniów do podnoszenia umiejętności językowych i komunikacyjnych oraz rozwijania zainteresowania nauką języka obcego poprzez zastosowanie nowoczesnych metod nauczania języka angielskiego z wykorzystaniem technologii informacyjnych.
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego poprzez wykorzystanie narzędzi TIK na lekcjach
- rozwijanie zainteresowań uczniów językiem angielskim
- podnoszenie motywacji do nauki języka angielskiego
- kształtowanie kreatywności u uczniów
- doskonalenie umiejętności językowych (mówienia, słuchania, czytania ze zrozumieniem i pisania)
- poszerzanie kompetencji językowych tak, aby uzyskali jak najlepsze wyniki na Egzaminie Ósmoklasisty
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
- podniesienie jakości pracy szkoły.
Cele szczegółowe:
- uczeń rozwija umiejętności korzystania z technologii informatycznych oraz różnych narzędzi TIK i programów edukacyjnych wspomagających naukę języka angielskiego
- uczeń zna różne strategie komunikacyjne pomocne w nauce języka (domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty itp.)
- uczeń rozwija umiejętności samodzielnego uczenia się, czyli wyszukiwania i korzystania z różnych źródeł informacji (np. Internet, książki, słowniki, encyklopedie itd.)
- uczeń kształtuje umiejętności językowe w taki sposób, aby mógł reagować w prostych sytuacjach dnia codziennego
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności uczniów za własne wyniki w nauce
- wdrożenie uczniów do efektywnego spędzania wolnego czasu
- uczeń zna środki językowe (leksykalne, gramatyczne, ortograficzne oraz fonetyczne), które umożliwiają mu komunikację w zakresie takich tematów jak: człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie oraz świat przyrody.
METODY, TECHNIKI I FORMY PRACY:
Kluczowym celem niniejszej innowacji jest rozwijanie umiejętności efektywnego, swobodnego i poprawnego komunikowania się w języku angielskim oraz wykorzystywanie technologii informatycznej tak, aby zwiększyć jakość prowadzonych zajęć oraz aby stworzyć możliwość wszechstronnego rozwijania sprawności językowych uczniów. Aby w jak najlepszym stopniu zrealizować cele innowacji, stosowane będą różnorodne metody, techniki i formy pracy.
Dodatkowo w ramach innowacji, uczniowie będą pracować w zespołach metodą projektu. Rezultaty ich pracy (np. w formie prezentacji multimedialnych, filmików dla innych uczniów itp.) będą zaprezentowane w klasie.
OCZEKIWANE EFEKTY:
- wzrost umiejętności posługiwania się technologiami informatycznymi i narzędziami TIK
- rozwój umiejętności samodzielnego uczenia się i korzystania z różnych źródeł informacji
- podniesienie motywacji do nauki języka angielskiego
- rozwój pasji i zainteresowań językowych uczniów
- wzrost komunikatywności, skutecznego porozumiewania się w języku angielskim
- wzbogacenie czynnego i biernego zasobu słownictwa
- rozwój umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem
- wzbogacenie umiejętności pisania
- rozwój umiejętności współpracy w grupie
- wzrost zaradności w życiu
- wzrost pewności siebie i satysfakcji z pogłębiania znajomości języka
EWALUACJA:
Ewaluacji podlegać będą:
- stopień realizacji programu innowacyjnego
- efektywność metod, technik i form pracy na zajęciach
- atrakcyjność programu dla uczniów
- użyteczność programu dla jego uczestników
Narzędzia służące do przeprowadzenia ewaluacji:
- obserwacja pracy uczniów, ich zaangażowanie i poziom zainteresowania
- rozmowy z uczniami
- ankieta skierowana do uczniów