Ratownicy czytelnictwa
_________________________________________
Szkolny kiermasz książek „Daj książce drugie życie”
W dniach 19 - 20 maja w naszej szkole wśród społeczności uczniów i rodziców klas 1 - 3 odbył się kiermasz książek. Akcja czytelnicza polegała na nieodpłatnej wymianie książek między uczniami oraz między rodzicami. Kiermasz poprzedzony był zbiórką książek dla dorosłych oraz literatury dziecięcej. Zebrano około 150 wspaniałych pozycji! Bilet na kiermasz można było otrzymać za przyniesioną książkę lub za wykonanie zakładki do książki, więc każdy mógł zabrać do domu ciekawą pozycję. Mali i duzi czytelnicy byli bardzo zadowoleni z książkowej wymiany. Kiermasz cieszył się ogromną popularnością. Akcja została przeprowadzona w ramach Ogólnopolskiego Projektu Ratownicy Czytelnictwa.
Kiermasz organizowały pani Joanna Maselik i pani Tamara Jamróz.
____________________________________________________________________
Rodzinny konkurs "Zaczytana rodzinka"
18 maja 2022 roku odbył się konkurs dla rodzin dotyczący znajomości lektur.
Bardzo dziękujemy za zaangażowanie i odesłanie prac.
WYNIKI:
I miejsce:
Danuta Antosz z rodzicami
Barbara Błaszczyk z rodzicami
Iga Jasiota z rodzicami
Anna Czarnecka z rodzicami.
Dyplomy oraz nagrody zostały wręczone 1 czerwca.
Serdecznie gratulujemy
_________________________________________________________________
I Ogólnopolski Konkurs Promujący Czytanie "CzytaMY" - Wyniki
Miło nam zakomunikować, że w I Ogólnopolskim Konkursie Promującym Czytanie "CzytaMY"
I miejsce otrzymał komiks uczniów klasy 2a pt. "Opowiem wam o skarpetce". Autorami pracy są: Milena Adamiec, Franciszek Jamróz, Adrian Szpyrka
Za pracę literacką „Zobacz mnie. Jestem obok Ciebie” Anna Czarnecka kl. 8d zdobyła II miejsce,
a Maja Tywonek kl. 8b otrzymała wyróżnienia.
Serdecznie gratulujemy!
_______________________________________________________________
Lapbooki, komiksy, gry
Podczas lekcji języka polskiego uczniowie klas 4, 5, 6 i 7 tworzyli lapbooki, gry oraz komiksy do wybranych lektur.
Wszyscy świetnie się bawili. Zadaniem uczniów klas 8 było stworzenie prezentacji do jednego z dzieł Agathy Christie,
dzięki czemu udało nam się przenieść w świat kryminałów.
_______________________________________________________________
Sprawozdanie z ankiety czytelniczej
W ankiecie czytelniczej (anonimowej) brali udział rodzice klas 4a, 5a i 8d. Losowo zostało wybranych 60 osób obu płci. Ankieta posłużyła zbadaniu zainteresowań czytelniczych osób dorosłych – opiekunów naszych uczniów.
Ankieta składała się z 6 pytań. Dotyczyły one płci, ilości książek przeczytanych w ostatnich 8 miesiącach, rodzaju książek, okoliczności, w jakich sięga się po literaturę, powodu, dla którego czyta się w wolnym czasie oraz formy książki.
Na 60 respondentów odpowiedzi udzieliło 21 osób. 100% ankietowanych to kobiety. 7 osób (33,3%) przeczytało w ciągu 8 miesięcy od 4 do 9 książek, 5 osób (23,8%) przeczytało w ciągu 8 miesięcy 2-3 książek oraz 0 lub1. 19 % ankietowanych (4 osoby) przeczytały 10 i więcej pozycji książkowych.
11 kobiet (52,4%) najbardziej lubi kryminały/thrillery, 9 osób (42,9%) czyta chętnie biografie. 7 pań (33,3%) w wolnym czasie interesuje się literaturą podróżniczą, psychologiczną, romansem i poradnikami. 28,6%, czyli 6 osób czyta przygodowe książki. Najmniejszym powodzeniem czytelniczym cieszą się pozycje z gatunku fantasy, historii, komiksu, horrory, naukowe, obyczajowe. Tylko 19 % (4 osoby) czytają literaturę dla dzieci i młodzieży.
Najwięcej ankietowanych ma czas na książkę w czasie wolnym (19 osób), wśród innych odpowiedzi można znaleźć czas na literaturę w czasie podróży, podczas nauki, podczas urlopu. Nie ma takiej osoby, która w ogóle nie czyta.
Głównym powodem, dla którego sięga się po książkę jest odprężenie i relaks (76,2%), 3 osoby pragną poszerzać wiedzę poprzez czytanie. Dla niektórych literatura to hobby lub część życia, bez której nie można funkcjonować.
85,7 % ankietowanych (18 osób) korzysta z tradycyjnej formy czytania, 2 osoby czytają na tablecie lub w telefonie, jedna osoba czyta na specjalnym czytniku.
Ilość osób, które wzięły udział w ankiecie nie jest zadowalająca, smutne jest to, że ludzie nie czytają literatury dziecięcej/młodzieżowej. Pocieszający jest fakt, że każdy coś czyta.
___________________________________________________________________________
Udział dzieci klasy 4a w warsztatach literacko-plastycznych w MDK Koszutka filia Dąb
26 kwietnia 2022 roku klasa 4a wraz z wychowawcą udała się na warsztaty literacko-plastyczne. Celem zajęć było tworzenie bajek w oparciu o 5 najważniejszych punktów:
początek opowieści „Dawno, dawno temu...”;
- wymyślenie miejsca i czasu;
- dobranie bohatera/bohaterów;
- opis przygody;
- zakończenie i morał.
Drugim celem było zapoznanie uczniów z tworzeniem zakładek do książki metodą decoupage.
Każdy uczestnik zabrał ze sobą swoją zakładkę i miłe wspomnienia z warsztatów.
______________________________________________________________________________________________________________
I Ogólnopolski Konkurs Promujący Czytanie "CzytaMY"
Szkoła wzięła udział w I Ogólnopolskim Konkursie Promującym Czytanie "CzytaMY" organizowanym przez Szkołę Podstawową nr 33 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. S. Ligonia w Katowicach. Konkurs został objęty honorowym patronatem Prezydenta Miasta Katowice oraz honorowym patronatem Dyrektora Wydziału Nadzoru Edukacji Śląskiego Kuratorium Oświaty.
Uczniowie czytali wspólnie z nauczycielami lub indywidualnie wskazane w konkursie książki. Największą polarnością cieszyła się opowieść o skarpetkach „Zielone piórko Zbigniewa. Skarpetki kontratakują!” . Powstało też najwięcej prac komiksowych o przygodach skarpetek.
W szkolnym etapie zwyciężył uczeń klasy 1b Jakub Kosowski.
II miejsce otrzymała praca uczennic kl. 2b: Magda Girzecka, Kinga Pol, Martyna Socha.
III miejsce uzyskała praca uczniów kl. 3a.
Wyróżnienia otrzymali::
Klasa 2a – Milena Adamiec, Franciszek Jamróz, Adrian Szpyrka,
Makary Jach, kl. 1b,
Agnieszka Kierot, kl. 1b,
Franciszek Makulik, kl. 1b,
Antonina Szczygieł, kl. 1b
Łyp Hanna, kl. 1b
W klasach starszych natomiast laureatkami zostały Maja Tywonek kl. 8b i Anna Czarnecka kl. 8d.
Uczennice pisały pracę literacką "Zobacz mnie. Jestem obok Ciebie"
_____________________________________________________________________________________
Na lekcjach języka polskiego raz w tygodniu każda klasa II etapu edukacyjnego brała udział w akcji. Przez kwadrans oddawaliśmy się lekturze. Akcja propagowała czytanie dla przyjemności.
____________________________________________
Pasowanie na czytelnika
____________________________________________________________________-
16.12.2021r. podczas zebrań z rodzicami klas 1-8 przedstawiono prezentację, nt. „Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży” przygotowaną przez szkolnych bibliotekarzy.
Działanie to spowodowało uświadomienie rodzicom jak ważne w życiu jest czytanie książek przez dzieci i młodzież.
___________________________________________________________________________________________
Akcja Narodowe czytanie
________________________________________________________
Współpraca szkoły i biblioteki publicznej.
Zakres współpracy:
- Konsultowanie planowanych zakupów książek (podczas realizacji NPRC).
2. Wymiana informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo.
3. Wypożyczanie książek z MBP w celu organizacji wystaw w szkole („Kościuszko w literaturze”; w ramach „Dnia Ziemi” wystawa książek o tematyce przyrodniczo - ekologicznej).
Przygotowanie wystawy książek o tematyce przyrodniczo - ekologicznej.
Dnia 22.04.2022r. w naszej szkole obchodzono „Międzynarodowe Święto Ziemi” w ramach, którego bibliotekarze przygotowali w bibliotece szkolnej wystawę książek o tematyce przyrodniczo-ekologicznej oraz gazetkę ścienną poświęconą tej tematyce. Na wystawie szczególnie wyeksponowano książki dotyczące przyrody Katowic oraz Śląska. Materiały na wystawę zostały zgromadzone z różnych źródeł. Przede wszystkim pochodziły z zasobów własnych biblioteki z działów przyroda i ekologia, a częściowo zostały wypożyczone z Miejskiej Biblioteki Publicznej – Filia nr 9 w Siemianowicach Śl. Przez cały tydzień uczniowie kl. 4-8 mieli możliwość oglądania wystawy i zapoznawania się z jej tematyką.
Przeprowadzone działanie promowało postawy proekologiczne w uczniach oraz budowało wspólną odpowiedzialność za naszą planetę. Wydarzenie rozbudzało motywację wśród uczniów do poznania książek przyrodniczych oraz przyczyniło się do popularyzacji literatury ekologicznej. Wystawa promowała literaturę popularnonaukową. Ciekawa i urozmaicona ekspozycja książek była możliwa dzięki współpracy szkoły z biblioteką publiczną.
_____________________________________________________________
Realizacja zadań wynikających z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
_______________________________________________________________________________________________________
Nasze działania w ramach