EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA
EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA
Czym jest edukacja włączająca?
Edukacja włączająca rozumiana jest jako podejście w procesie kształcenia i wychowania, którego celem jest zwiększanie szans edukacyjnych wszystkich osób uczących się poprzez zapewnianie im warunków do rozwijania indywidualnego potencjału, tak by w przyszłości umożliwić im pełnię rozwoju osobistego na miarę swoich możliwości oraz pełne włączenie w życie społeczne.
Edukacja włączająca daje szansę:
- dążenia do pełnego rozwoju każdego ucznia,
- uczenia się w sposób dynamicznych – dopasowanym do potrzeb wszystkich uczniów,
- stwarzania możliwości rozwoju dzieci w indywidualnym tempie,
- wsparcia uczniów i rodziców w procesie edukacji,
- wychowania uczniów w poczuciu akceptacji i tolerancji.
Edukacja włączająca w naszej szkole obejmuje następujące działania:
- stwarzanie warunków do rozwoju i edukacji wszystkich uczniów
- kształtowanie postawy szacunku, tolerancji, akceptacji, równości dla różnorodności,
- współpracę i współdziałanie z rodzicami,
- szeroka oferta zajęć pozalekcyjnych dla wszystkich uczniów,
- wspieranie rozwoju każdego ucznia,
- stosowanie różnorodnych metod pracy – projektu, polisensorycznych, aktywizujących, metod z zastosowaniem technologii informacyjno-komputerowej,
- podnoszenie przez nauczycieli kompetencji w zakresie pracy z uczniami z różnymi potrzebami edukacyjnymi,
- wyposażenie szkoły w różnorodne środki dydaktyczne np. tablice multimedialne, sale zabaw,
- wdrażanie interesujących rozwiązań dydaktycznych – liczne innowacje pedagogiczne, konkursy, promocję tolerancji, akceptacji, demokracji, ciekawe strony internetowe, pomoc koleżeńską, kontrakty klasowe.
Opracowała: Joanna Dziuba