BIP

Uwaga

Szkodliwy wpływ hałasu

HAŁAS I JEGO SZKODLIWY WPŁYW NA CZŁOWIEKA

Hałas – dźwięki zazwyczaj o nadmiernym natężeniu (zbyt głośne) , odbierane jako: "bezcelowe, uciążliwe, przykre, dokuczliwe, wreszcie szkodliwe”.

 

Szkodliwość działania hałasu na organizm człowieka objawia się zmęczeniem, gorszą wydajnością nauki, trudnościami w skupieniu uwagi, zaburzeniami orientacji, drażliwością, podwyższeniem ciśnienia krwi, bólem i zawrotami głowy, czasowym lub trwałym uszkodzeniem słuchu Hałas bardzo ujemnie wpływa na kształtowanie się i rozwój umysłowy dzieci, które przebywając w pomieszczeniach o wysokim natężeniu decybeli, mają coraz częstsze kłopoty ze skupieniem uwagi i nauczeniem się poprawnie myśleć, mówić i czytać. Hałas jest także jedną z zasadniczych przyczyn zbyt wczesnego starzenia się i to aż o 8-12 lat. Przyczynia się również do napięć i kłótni między ludźmi.

 

Natężenie dźwięku występujące w różnych sytuacjach i jego wpływ :

  •   10 dB  - oddech, szept- znużenie hałasem u najwrażliwszych,
  •   20 dB  -  szum liści- znużenie hałasem u najwrażliwszych,
  •   35 dB  - cicha muzyka- znużenie hałasem u najwrażliwszych,
  •   45 dB  - rozmowa - znużenie hałasem u najwrażliwszych,
  •   50 dB  -  nowoczesny samochód - zakłócenie odbioru mowy,
  •   55 dB   - suszarka dobrej jakości - zaburzenia snu,
  •   60 dB  - odkurzacz dobrej jakości - skurcz naczyń krwionośnych,
  •   75 dB  - nowoczesny samochód małolitrażowy - narastanie wrogości i agresji,
  •   80 dB  - klakson - narastanie wrogości i agresji,
  •   85 dB  - uszkodzony kran, wnętrze- poziom  szkodliwy dla zdrowia,
  •   90 dB  - przerwa w szkole - zakłócenie systemu nerwowego,
  •   95 dB  - odkurzacz typowy - zakłócenie systemu nerwowego,
  •   110 dB  - trzaskające drzwi windy - zakłócenie systemu nerwowego,
  •   120 dB  - silnik samolotowy - zakłócenie systemu nerwowego,
  •   130-160 dB  -  wybuch petardy - granica bólu.

 

Na przerwach między lekcjami poziom hałasu wynosi nawet 110 dB, czyli zdecydowanie przekracza dopuszczalną normę.

 

Zadbajmy o siebie, pokochajmy ciszę:

1.Nie słuchajmy muzyki przez słuchawki.

2.Telewizory, radia i wieże stereo ustawmy na możliwie niski poziom głośności.

3.Rozmawiajmy - zamiast krzyczeć do siebie.

4.Spacerujmy - zamiast biegać.

 

Ciekawostka:

W starożytnych Chinach hałas stosowany był jako wyjątkowo ciężka tortura. "Kto obraża Najwyższego, nie będzie powieszony, lecz fleciści, dobosze i heroldzi będą wokół niego czynić hałas dniem i nocą".




Powered by Joomla! by PB®. Designed by: joomla 1.6 templates web hosting Valid XHTML and CSS.